PODSTAWOWE CELE I ZADANIA
PODSTAWOWE CELE I ZADANIA
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W STAREJ JASTRZĄBCE
Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez szkołę zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania w duchu tolerancji, humanizmu, wrażliwości społecznej i ekologicznej, patriotyzmu oraz przekazywaniu wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych i ekonomicznych kraju, świata, o kulturze i środowisku naturalnym oraz zdrowym trybie życia.
Celem szkoły jest (misja szkoły):
- kształcenie i wychowanie uczniów oraz ich przygotowanie do nauki na kolejnych etapach nauczania i życia we współczesnym świecie,
- zapewnienie koniecznych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego.
- rozwijanie u wychowanków poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla narodowego dziedzictwa kulturowego,
I. Zadania szkoły:
- Realizacja obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty.
- Bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów naucza
- Zatrudnianie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Realizacja podstawy programowej ustalonej dla szkoły podstawowej i oddziałów przedszkolnych.
- Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Umożliwienie uczniom na podstawie orzeczeń, opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej nauczania indywidualnego, indywidualnych zajęć edukacyjnych, innych zajęć wg ich zaleceń.
- Organizowanie zgodnie z potrzebami uczniów zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz dodatkowych zajęć w ramach godzin wyznaczonych przez dyrektora szkoły.
- Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów poprzez:
- realizowanie indywidualnych programów nauczania,
- organizowanie kół zainteresowań,
- przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- realizację projektów edukacyjnych.
- Objęcie uczniów opieką świetlicy szkolnej i dożywianiem.
- Poprzez nauczanie i wychowanie szkoła:
- Wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb, przygotowuje do nauki na wyższych poziomach edukacyjnych.
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
- Ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- wycieczki do zakładów pracy,
- organizowanie zajęć z pracownikami różnych zawodów,
- spotkania z przedstawicielami szkół,
- wyjazdy do szkół ponadpodstawowych w ramach dni otwartych,
- pogadanki w ramach doradztwa zawodowego,
- projekcje filmów oświatowych,
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i publicznymi zakładami opieki zdrowotnej,
- rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
- Kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym.
- Organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju uczniów.
- Prowadzi naukę religii uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, według następujących zasad:
- uczeń uczęszcza na lekcje religii na podstawie świadomego i dobrowolnego wyboru rodziców lub prawnych opiekunów, a w przypadku uczniów, którzy ukończyli 18 lat decyzja ta zależy od ich własnego wyboru,
- zajęcia z religii wzbogacają świeckie cele i zadania szkoły o zasady wynikające z wiedzy i dorobku kultury chrześcijańskiej, a w szczególności: tolerancję, miłość do ojczyzny, miłość do drugiego człowieka, poszanowanie życia i godności osoby ludzkiej, szacunek dla pracy i nauki,
- dla uczniów nie uczęszczających na naukę religii szkoła organizuje naukę etyki zgodnie z odrębnymi przepisami lub organizuje zajęcia świetlicowe,
- uczestniczenie lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji.
- Upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów środowiska poprzez:
- preorientację ekologiczną,
- realizację proekologicznych programów,
- konkursy ekologiczne,
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia,
- apele i gazetki tematyczne,
- działania praktyczne,
- aktywny udział w akcji „Sprzątanie Świata”.
- Zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów.
- Udziela uczniom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
- specjalnych form pomocy dydaktycznej i wychowawczej,
- indywidualnego doradztwa nauczycieli,
- konsultacji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Szkoła zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; ze szczególnych uzdolnień; ze specyficznych trudności w uczeniu się; z zaburzeń komunikacji językowej; z choroby przewlekłej; z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych; z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą,
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne:
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni.
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora;
- kuratora sądowego;
- pielęgniarki, higienistki szkolnej;
- nauczyciela, wychowawcy;
- specjalisty,
- nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- w szkole pomoc udzielana jest w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć logopedycznych, porad i konsultacji oraz innych form, zależnych od możliwości finansowych szkoły,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia dla szczególnie uzdolnionych uczniów, prowadząc je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego,
- zajęć logopedycznych dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę, liczba uczestników tych zajęć wynosi do 5 osób;
- zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie i zalecenia PPP.
- indywidualnego nauczania, indywidualnych zajęć edukacyjnych, indywidualnego toku nauczania,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 osób,
- dyrektor na podstawie opinii wychowawcy, pedagoga i nauczycieli ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor pisemnie informuje rodziców ucznia, któremu taka pomoc jest udzielana,
- godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut.
- Stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań zajęciach dodatkowych oraz organizacjach działających na terenie Szkoły,
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, konkursach artystycznych itp.,
- eksponowanie wytworów działalności uczniów (prace plastyczne, techniczne, literackie itp.),
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.
- Umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami, a zwłaszcza do:
- organizacji zajęć korekcyjnych,
- respektowanie wskazań lekarskich, zaleceń PPP,
- konsultacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- organizacji zajęć reedukacyjnych, wyrównawczych,
- ścisłej współpracy z rodzicami.
- Udziela pomocy - zwłaszcza organizacyjnej - w poprawie warunków socjalno-bytowych uczniów poprzez:
- wywiady środowiskowe,
- poznawanie warunków domowych dziecka,
- udzielanie pomocy doraźnej,
- składanie wniosków do instytucji;
- realizację stypendiów naukowych i socjalnych.
- Umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
- kultywowanie rocznic narodowych,
- pamięć o przeszłości narodu i miejscowości,
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
- wycieczki krajoznawcze,
- prelekcje i spotkania tematyczne.
- Zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę.
- Pedagogizuje rodziców poprzez:
- zindywidualizowanie formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w szkoleniach i pogadankach nt. dydaktyki, wychowania, opieki),
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, pedagogiki, medycyny, prawa.
- Organizuje działalność opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w szkole:
- nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie przewidzianym na w/w zajęcia,
- w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć nauczyciele pełnią dyżur na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym zgodnie z opracowanym harmonogramem dyżurów,
- w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom, aktom przemocy i wandalizmu.
- W zakresie organizowania wycieczek i sprawowania opieki nad dziećmi i uczniami podczas wycieczek stosuje się odrębne przepisy.
- Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej powierza każdy oddział opiece wychowawczej, z tym, że:
- w oddziałach szkoły podstawowej opiekę wychowawczą sprawuje jeden z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwany „wychowawcą”,
- dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi wychowankami w okresie danego cyklu edukacyjnego,
- obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy/oddziału do chwili ukończenia przez uczniów danego etapu edukacyjnego, chyba że: Rada Rodziców złoży stosowny wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę. Wnioski nie są wiążące.
- Nauczyciel i każdy pracownik szkoły udziela pomocy uczniom, którzy ulegli wypadkowi lub zgłaszają problemy zdrowotne. Obowiązkiem pracownika jest zgłoszenie wypadku dyrektorowi szkoły lub wychowawcy, który o tym fakcie powiadamia telefonicznie rodziców lub opiekunów ucznia, a w nagłych przypadkach wzywa lekarza z miejscowego Ośrodka ZOZ lub Pogotowie Ratunkowe w celu udzielenia pomocy medycznej.
- W przypadkach poważnego zagrożenia zdrowia lub życia nauczyciel prowadzący zajęcia z danym uczniem udziela mu pierwszej pomocy przedmedycznej, wzywa pogotowie ratunkowe, telefonicznie informuje o problemie rodziców i zapewnia opiekę dziecku do czasu przybycia pomocy lekarskiej i rodziców. Zajęcia w klasie pod nieobecność tego nauczyciela organizuje nauczyciel prowadzący lekcje w sąsiedniej klasie lub opiekun świetlicy. Zgłasza zdarzenie dyrektorowi szkoły.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie szkolnym o wpuszczeniu do budynku obcej osoby decyduje nauczyciel, pracownik szkoły. O fakcie tym niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły.
- Każdy członek społeczności szkolnej ma obowiązek udzielania pomocy uczniom z zaburzeniami rozwojowymi w tym uszkodzonym narządem ruchu, słuchu, wzroku w wymagających tego sytuacjach.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas zajęć na obiektach sportowych wszystkie drzwi do magazynków i szatni powinny być zamknięte na klucz. Nauczyciel wychowania fizycznego osobiście przyprowadza i odprowadza uczniów do szatni.
- Umożliwia i uwzględnia optymalne warunki rozwoju uczniów przez korzystanie z bezpłatnych podręczników i materiałów ćwiczeniowych będących w posiadaniu biblioteki szkolnej.
- szkoła zapewnia wszystkim uczniom dostęp do bezpłatnych podręczników oraz materiałów edukacyjnych. Podręczniki są wypożyczane uczniom przez bibliotekę szkolną i obowiązują przez 3 lata szkolne. W przypadku uszkodzenia lub braku zwrotu podręcznika, rodzice są zobowiązani do pokrycie kosztów zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego. Podręczniki i materiały edukacyjne są własnością organu prowadzącego szkołę,
- nauczyciel i uczniowie mogą korzystać z elektronicznego podręcznika pod warunkiem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
- corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.