Jesteś tutaj: Start / Przedmiot działań

Przedmiot działań

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

PODSTAWOWE CELE I ZADANIA

28 marca 2021

PODSTAWOWE CELE I ZADANIA

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W STAREJ JASTRZĄBCE

Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez szkołę zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania w duchu tolerancji, humanizmu, wrażliwości społecznej i ekologicznej, patriotyzmu oraz przekazywaniu wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych i ekonomicznych kraju, świata, o kulturze i środowisku naturalnym oraz zdrowym trybie życia.

Celem szkoły jest (misja szkoły):

  • kształcenie i wychowanie uczniów oraz ich przygotowanie do nauki na kolejnych etapach nauczania i życia we współczesnym świecie,
  • zapewnienie koniecznych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego.
  • rozwijanie u wychowanków poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla narodowego dziedzictwa kulturowego,

I. Zadania szkoły:

  1. Realizacja obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty.
  2. Bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów naucza
  3. Zatrudnianie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
  4. Realizacja podstawy programowej ustalonej dla szkoły podstawowej i oddziałów przedszkolnych.
  5. Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  6. Umożliwienie uczniom na podstawie orzeczeń, opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej nauczania indywidualnego, indywidualnych zajęć edukacyjnych, innych zajęć wg ich zaleceń.
  7. Organizowanie zgodnie z potrzebami uczniów zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz dodatkowych zajęć w ramach godzin wyznaczonych przez dyrektora szkoły.
  8. Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów poprzez:
  • realizowanie indywidualnych programów nauczania,
  • organizowanie kół zainteresowań,
  • przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych,
  • współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
  • realizację projektów edukacyjnych.
  1. Objęcie uczniów opieką świetlicy szkolnej i dożywianiem.
  2. Poprzez nauczanie i wychowanie szkoła:
  3. Wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb, przygotowuje do nauki na wyższych poziomach edukacyjnych.
  4. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
  5. Ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
  6. wycieczki do zakładów pracy,
  7. organizowanie zajęć z pracownikami różnych zawodów,
  8. spotkania z przedstawicielami szkół,
  9. wyjazdy do szkół ponadpodstawowych w ramach dni otwartych,
  10. pogadanki w ramach doradztwa zawodowego,
  11. projekcje filmów oświatowych,
  12. współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i publicznymi zakładami opieki zdrowotnej,
  13. rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
  14. Kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym.
  15. Organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju uczniów.
  16. Prowadzi naukę religii uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, według następujących zasad:
  17. uczeń uczęszcza na lekcje religii na podstawie świadomego i dobrowolnego wyboru rodziców lub prawnych opiekunów, a w przypadku uczniów, którzy ukończyli 18 lat decyzja ta zależy od ich własnego wyboru,
  18. zajęcia z religii wzbogacają świeckie cele i zadania szkoły o zasady wynikające z wiedzy i dorobku kultury chrześcijańskiej, a w szczególności: tolerancję, miłość do ojczyzny, miłość do drugiego człowieka, poszanowanie życia i godności osoby ludzkiej, szacunek dla pracy i nauki,
  19. dla uczniów nie uczęszczających na naukę religii szkoła organizuje naukę etyki zgodnie z odrębnymi przepisami lub organizuje zajęcia świetlicowe,
  20. uczestniczenie lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji.
  21. Upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów środowiska poprzez:
  22. preorientację ekologiczną,
  23. realizację proekologicznych programów,
  24. konkursy ekologiczne,
  25. wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia,
  26. apele i gazetki tematyczne,
  27. działania praktyczne,
  28. aktywny udział w akcji „Sprzątanie Świata”.
  29. Zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów.
  30. Udziela uczniom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
  31. specjalnych form pomocy dydaktycznej i wychowawczej,
  32. indywidualnego doradztwa nauczycieli,
  33. konsultacji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Szkoła zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; ze szczególnych uzdolnień; ze specyficznych trudności w uczeniu się; z zaburzeń komunikacji językowej; z choroby przewlekłej; z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych; z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą,

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne:

  1. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
  2. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni.
  3. pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
  • ucznia;
  • rodziców ucznia;
  • dyrektora;
  • kuratora sądowego;
  • pielęgniarki, higienistki szkolnej;
  • nauczyciela, wychowawcy;
  • specjalisty,
  • nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem;
  • poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
    1. w szkole pomoc udzielana jest w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć logopedycznych, porad i konsultacji oraz innych form, zależnych od możliwości finansowych szkoły,
    2. pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w formie:
  • zajęć rozwijających uzdolnienia dla szczególnie uzdolnionych uczniów, prowadząc je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy,
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego,
  • zajęć logopedycznych dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę, liczba uczestników tych zajęć wynosi do 5 osób;
  • zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie i zalecenia PPP.
  • indywidualnego nauczania, indywidualnych zajęć edukacyjnych, indywidualnego toku nauczania,
  • zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 osób,
    1. dyrektor na podstawie opinii wychowawcy, pedagoga i nauczycieli ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor pisemnie informuje rodziców ucznia, któremu taka pomoc jest udzielana,
    2. godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut.
  1. Stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez:
  2. udział w zajęciach kół zainteresowań zajęciach dodatkowych oraz organizacjach działających na terenie Szkoły,
  3. udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, konkursach artystycznych itp.,
  4. eksponowanie wytworów działalności uczniów (prace plastyczne, techniczne, literackie itp.),
  5. realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.
  6. Umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami, a zwłaszcza do:
  7. organizacji zajęć korekcyjnych,
  8. respektowanie wskazań lekarskich, zaleceń PPP,
  9. konsultacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  10. organizacji zajęć reedukacyjnych, wyrównawczych,
  11. ścisłej współpracy z rodzicami.
  12. Udziela pomocy - zwłaszcza organizacyjnej - w poprawie warunków socjalno-bytowych uczniów poprzez:
  13. wywiady środowiskowe,
  14. poznawanie warunków domowych dziecka,
  15. udzielanie pomocy doraźnej,
  16. składanie wniosków do instytucji;
  17. realizację stypendiów naukowych i socjalnych.
  18. Umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
  19. udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
  20. kultywowanie rocznic narodowych,
  21. pamięć o przeszłości narodu i miejscowości,
  22. poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
  23. poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
  24. wycieczki krajoznawcze,
  25. prelekcje i spotkania tematyczne.
  26. Zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę.
  27. Pedagogizuje rodziców poprzez:
  28. zindywidualizowanie formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w szkoleniach i pogadankach nt. dydaktyki, wychowania, opieki),
  29. spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, pedagogiki, medycyny, prawa.
  30. Organizuje działalność opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w szkole:
  31. nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie przewidzianym na w/w zajęcia,
  32. w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć nauczyciele pełnią dyżur na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym zgodnie z opracowanym harmonogramem dyżurów,
  33. w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom, aktom przemocy i wandalizmu.
  34. W zakresie organizowania wycieczek i sprawowania opieki nad dziećmi i uczniami podczas wycieczek stosuje się odrębne przepisy.
  35. Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej powierza każdy oddział opiece wychowawczej, z tym, że:
  36. w oddziałach szkoły podstawowej opiekę wychowawczą sprawuje jeden z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwany „wychowawcą”,
  37. dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi wychowankami w okresie danego cyklu edukacyjnego,
  38. obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy/oddziału do chwili ukończenia przez uczniów danego etapu edukacyjnego, chyba że: Rada Rodziców złoży stosowny wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę. Wnioski nie są wiążące.
  39. Nauczyciel i każdy pracownik szkoły udziela pomocy uczniom, którzy ulegli wypadkowi lub zgłaszają problemy zdrowotne. Obowiązkiem pracownika jest zgłoszenie wypadku dyrektorowi szkoły lub wychowawcy, który o tym fakcie powiadamia telefonicznie rodziców lub opiekunów ucznia, a w nagłych przypadkach wzywa lekarza z miejscowego Ośrodka ZOZ lub Pogotowie Ratunkowe w celu udzielenia pomocy medycznej.
  40. W przypadkach poważnego zagrożenia zdrowia lub życia nauczyciel prowadzący zajęcia z danym uczniem udziela mu pierwszej pomocy przedmedycznej, wzywa pogotowie ratunkowe, telefonicznie informuje o problemie rodziców i zapewnia opiekę dziecku do czasu przybycia pomocy lekarskiej i rodziców. Zajęcia w klasie pod nieobecność tego nauczyciela organizuje nauczyciel prowadzący lekcje w sąsiedniej klasie lub opiekun świetlicy. Zgłasza zdarzenie dyrektorowi szkoły.
  41. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie szkolnym o wpuszczeniu do budynku obcej osoby decyduje nauczyciel, pracownik szkoły. O fakcie tym niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły.
  42. Każdy członek społeczności szkolnej ma obowiązek udzielania pomocy uczniom z zaburzeniami rozwojowymi w tym uszkodzonym narządem ruchu, słuchu, wzroku w wymagających tego sytuacjach.
  43. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas zajęć na obiektach sportowych wszystkie drzwi do magazynków i szatni powinny być zamknięte na klucz. Nauczyciel wychowania fizycznego osobiście przyprowadza i odprowadza uczniów do szatni.
  44. Umożliwia i uwzględnia optymalne warunki rozwoju uczniów przez korzystanie z bezpłatnych podręczników i materiałów ćwiczeniowych będących w posiadaniu biblioteki szkolnej.
    1. szkoła zapewnia wszystkim uczniom dostęp do bezpłatnych podręczników oraz materiałów edukacyjnych. Podręczniki są wypożyczane uczniom przez bibliotekę szkolną i obowiązują przez 3 lata szkolne. W przypadku uszkodzenia lub braku zwrotu podręcznika, rodzice są zobowiązani do pokrycie kosztów zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego. Podręczniki i materiały edukacyjne są własnością organu prowadzącego szkołę,
    2. nauczyciel i uczniowie mogą korzystać z elektronicznego podręcznika pod warunkiem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
    3. corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.

Przedmiot działań szkoły

16 marca 2021

Przedmiotem działalności szkoły jest nauczanie i wychowanie uczniów.

Dyrektor szkoły kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.

Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Najważniejsze kategorie spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych:

 

 

  • odroczenie obowiązku szkolnego,
  • wcześniejsze rozpoczęcie nauki przez dziecko pięcioletnie,
  • spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
  • indywidualny program lub tok nauki,

Ocenianie, egzaminowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 2007 nr 83 poz. 562 z późn. zm.).

W sprawach dotyczących oceniania i promowania nie prowadzi się postępowania administracyjnego i nie stosuje się Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Podstawę programową określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012 poz. 977 z późn. zm.). 


Szczegółowe cele i zadania określa Statut Szkoły